woensdag 17 juli 2013

Procedure/Reservering

Enige tijd geleden reserveerde ik een DVD-box (Borgen dl. 1). Toen ik een mail kreeg dat de box voor afhalen gereed lag en ik hem kwam ophalen, bleek hij er niet meer te zijn. De baliemedewerker vertelde mij dat een collega hem had geleend. Zij maakte een nieuwe reservering en na lange tijd wachten kon ik de box lenen. Eind april jl. reserveerde ik deel 2. Na een maand wachten blijkt de reservering verdwenen. Ik heb hem nu opnieuw gereserveerd, en dat wordt weer lang wachten.
Is het een idee om meerdere exemplaren aan te schaffen van populaire series, zodat meerdere leden deze (gelijktijdig) kunnen lenen en de medewerkers misschien een exemplaar kunnen bekijken dat (nog) niet in het uitleensysteem zit? Dan zijn de leden niet de dupe. Wat nu gebeurt draagt niet bij aan de populariteit van de bibliotheek, misschien een tip voor de PR-afdeling....

1 opmerking:

  1. (1) Voor personeel geldt de regel dat materialen pas na 3 maanden na invoering in het systeem mogen worden geleend (window time). Uitlenen geschiedt met een korte leentermijn (DVD=1 week).
    (2) Aanschaffen van meerdere exemplaren komt vrij vaak voor. De collectievormers hanteren daarvoor verschillende criteria. Ook na aanschaf wordt bijgehouden of materiaal veel wordt gereserveerd. Vaak volgt dan alsnog bestelling van meerdere exemplaren.

    BeantwoordenVerwijderen